Programowanie dla dzieci i młodzieży to zajęcia i kompetencje przyszłości. Warto wiedzieć więcej o tej dziedzinie i znać kilka fascynujących faktów! Te ciekawostki Was zaskoczą!
1. Istnieje ponad 700 języków programowania na świecie
W Stanach Zjednoczonych mówi się około 350 językami, ale jest ponad 700 języków kodowania w użyciu! Tylko dwa kraje mają ich więcej w użyciu : Papua Nowa Gwinea (836) i Indonezja (710).
Niektóre języki programowania, takie jak Java, Python i HTML, są bardziej powszechne, ale inne, takie jak Rust i Kotlin, są używane w bardzo specyficznych sytuacjach.
Dobra wiadomość dla programistów? Kiedy nauczysz się tych dużych, łatwiej przyjdzie Ci opanowanie tych specjalnych. Programowanie ma przyszłość, więc warto spróbować!
2. Ada Lovelace – córka szalonego poety Lorda Byrona to autorka pierwszego kodu
Kodowanie i STEM mogą wydawać się stworzone dla chłopców, ale pierwszą osobą, która napisała to, co współczesniee rozumiemy jako program komputerowy była Ada Lovelace.
Będąc jedyną prawowitą córką poety, lorda Byrona. Matka Ady obawiała się, że jej córka dozna takiego samego szaleństwa jak jej ojciec i ulegnie pokusom wręcz celebryckiego, hulaszczego życia, aby jak najdłużej powstrzymać to szaleństwo, skierowała córkę ku nauce matematyki i nauk ścisłych. Mama Ady sama również miała doskonałe ścisłe wykształcenie, co na tamte czasy było wyjątkowe!
Pracując z Charlesem Babbage na mechanicznym komputerze ogólnego przeznaczenia, znanym jako silnik analityczny, zauważyła, że maszyna może wyjść daleko poza proste i czyste obliczenia, publikując wtedy pierwszy algorytm, który miał być wykonany przez maszynę taką jak ta opracowana przez jej współpracownika starszego od Ady Lovelace o dwie dekady.
Zobaczcie nasz film pełen ciekawostek o programowaniu i dokonaniach duetu Ada Lovelace i Charles Babbage.
3. Komputer był tytułem zawodowym, a pierwszymi programistami były kobiety!
W 1945 roku ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Computer) został wykorzystany do obliczania trajektorii balistycznych podczas II wojny światowej.
Był to pierwszy programowalny, elektroniczny komputer cyfrowy ogólnego przeznaczenia, obsługiwany przez sześć kobiet.
Kobiety studiowały logikę, fizyczną strukturę, działanie i obwody maszyny, aby zrozumieć nie tylko matematykę informatyki, ale też samą maszynę. Musiały manipulować przełącznikami i kablami, rozumieć plany maszyny i na bieżąco zapamiętywać ogrom informacji, ponieważ języki programowania jeszcze nie istniały.
Chociaż współcześni uważali programowanie za zadanie biurowe i nie uznali publicznie wpływu kobiet-programistek na pomyślne działanie dzięki ENIAC, sześć kobiet (McNulty, Jennings, Snyder, Wescoff, Bilas i Lichterman) zostało docenionych za swój wkład do informatyki.
4. Pierwszy komputerowy wirus nazywał się Creeper.
Kojarzycie creeperów z Minecraft? Ten był trochę inny, ale równie niebezpieczny!
Podobnie jak wirus infekuje ludzkie ciało, replikując swoje wersje, aby przekazać je innym gospodarzom, wirus komputerowy rozprzestrzenia się, wstawiając własny kod i rozprzestrzenia się na nowe komputery za pośrednictwem sieci.
Idea wirusa komputerowego została opublikowana w eseju „Teoria samoreprodukujących się automatów” Johna von Neumanna w 1949 roku, ale pierwszy replikujący się program komputerowy został napisany dopiero w 1971 roku.
Program nie był aktywnie złośliwym oprogramowaniem, ponieważ nie powodował szkód na dane. Jedynym efektem był komunikat wysyłany do dalekopisu: „JA JESTEM CREEPEREM; ZŁAP MNIE JEŚLI POTRAFISZ”.
Wirus nie został stworzony po to, by wyrządzić szkody, ale pomysł samoreplikującego się oprogramowania szybko przeszedł na ciemną stronę. Dobra wiadomość? Istnieją „etyczni hakerzy”, którzy szukają „dziur”, żeby inni nie znaleźli ich pierwsi.
W rzeczywistości to świetna dziedzina kariery, bo specjalistów od cyberbezpieczeństwo świat potrzebuje wraz ze wzrostem ingerencji technologii w najdrobniejszą część naszego życia. Może to pomysł na karierę dla Was?
5. NASA nadal prowadzi projekty dotyczące programowania z lat 70-tych
Możesz biegle posługiwać się Javascriptem lub C++, ale inżynierowie NASA ciągle opierają się na językach ADA i HAL/S.
Do 2005 r. NASA nadal używała języka komputerowego w 1973 r., zaprojektowanego specjalnie dla ich potrzeb, zwanego HAL/S (lub High-order Assembly Language/Shuttle).
Chociaż HAL/S jest przeznaczony głównie do programowania komputerów pokładowych, jest wystarczająco skuteczny do komunikacji dla prawie każdej aplikacji i jest szeroko stosowany w projektach NASA.
Nowsze projekty, takie jak Międzynarodowa Stacja Kosmiczna, wykorzystują język programowania o nazwie ADA (oczywiście na nazwany tak na cześć Ady Lovelace!) , opracowany w 1980 roku i zaakceptowany jako międzynarodowy standardowy język programowania w 1995 roku.
6. Na programowaniu można dobrze zarobić!
ZAPISZ SWOJE DZIECKO NA KURS PROGRAMOWANIA
W 1972 Steve Wozniak i Steve Jobs współpracowali nad grą zręcznościową Breakout dla Atari. W 2018 roku Apple Inc została pierwszą firmą o wartości bilionów dolarów.
Nie ma wątpliwości, że na kodowaniu można zarobić duże pieniądze. A przez duże pieniądze mamy na myśli miliardy.
Średnia pensja analityka danych wynosi do 100 000 USD. Lubisz gry komputerowe? Markus Persson, szwedzki programista, stworzył i uruchomił grę komputerową Minecraft w 2009 roku. W 2014 roku Microsoft kupił ją za 2,5 miliarda dolarów.
A w Polsce? Tu sytuacja wygląda podobnie.
Branża IT nie tylko wciąż się rozwija, ale również nie poddaje się kryzysom, takim jak światowa pandemia, która stała się przyczyną poważnych problemów dla przedstawicieli innych gałęzi gospodarki.
Programiści to najlepiej wynagradzani specjaliści w kraju. Opracowanie No Fluff Jobs pokazuje też wyniki badania dotyczącego 2020 roku. Widzimy tutaj m.in., że na najwyższe pensje mogli liczyć specjaliści security oraz Big Data. Średnia wysokość zarobków w tych obszarach wyniosła od 16 tys. zł netto do nawet ponad 22 tys. zł netto na B2B.
Chyba czas siąść do kompa! Programowanie może z Was zrobić krezusów :).
7. Same zera i jedynki – zupełnie inaczej niż w szkolnym systemie – te niosą wielką wartość!
Komputery działają na tak zwanym „kodzie binarnym”.
System binarny lub system dwójkowy to sposób zapisu liczby całkowitej oparty o zera i jedynki, wskazujące kolejne potęgi liczby 2 występujące na kolejnych pozycjach liczby.
W systemie binarnym do zapisu liczby używamy cyfr 0 i 1 , w którym każda pozycja cyfr składających się na liczby jest określona kolejną potęgą dwójki (a po prawej stronie, jak w systemie dziesiętnym są cyfry z najmniejszą wagą pozycji).
Zapis liczby binarnej (liczby dwójkowej) tworzymy z cyfr będących do dyspozycji w systemie binarnym. Na przykład liczba 11010 w systemie binarnym to:
| 16 | 8 | 4 | 2| 1 | – waga pozycji
| 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | – liczba binarna
W systemie dwójkowym zapis liczby 11010 oznacza w systemie dziesiętnym 26. Jak to policzyliśmy ? jedynka na pozycji szesnastek potem jedynka na pozycji ósemek i jedynka na pozycji dwójek.
| 24 | 23 | 22| 21| 20| zapis kolejnych pozycji potęg dziesiątki w liczbie dziesiętnej
| 16 | 8 | 4 | 2| 1 | – waga pozycji
| 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | – liczba binarna (dziesiętnie 16+8+2=26)
Ten sposób zapisu używany jest we wszystkich systemach komputerowych, procesorach, pamięciach RAM i ROM oraz twardych dyskach.
Całe oprogramowanie, które je obsługuje, jest napisane przy użyciu tylko zer i jedynek i istnieje nieskończona liczba kombinacji tych dwóch cyfr. Dlatego cały czas można pisać nowe oprogramowanie.
Zera i jedynki użyte w systemie binarnym nazywane są bitami informacji. 8 bitów to bajt. 1 bajt pozwala na zapis 256 liczb. Bajty i ich binarne krotności są używane do zapisu wielkości pamięci w urządzeniach komputerowych.
1024 bajty to jeden kilobajt (kb). 1024 kilobajty to 1 Megabajt (Mb). 1024 Megabajty to 1 Gigagabajt (Gb).
8. Nie musisz być programistą, żeby posługiwać się kodowaniem.
Na koniec 2020 r. 70% stanowisk związanych z kodowaniem znajduje się w dziedzinach kariery niezwiązanych z technologią.
Ci, którzy wcześnie i dobrze nauczą się kodować, będą mieli do wyboru wiele karier w niemal każdej branży, jaką można sobie wyobrazić.
9. Kodowanie programuje mózg do działania na wyższych obrotach!
Programowanie ma określone korzyści poznawcze – kreatywne rozwiązywanie problemów, planowanie pracy, krytyczne myślenie i rozwijanie umiejętności pracy zespołowej to tylko kilka z nich.
Badania z 1991 roku wykazały i potwierdziły, że programiści rozwinęli wyższe umiejętności poznawcze. Programowanie i inne czynności stymulujące intelektualnie radykalnie zmniejszyły ryzyko chorób zwyrodnieniowych mózgu, takich jak choroba Alzheimera.
Dziś umiejętności miękkie i twarde są ważne, ale trzeba umieć pracować w zespole, rozwiązywać problemy, zwracać uwagę na szczegóły i doświadczać błędów podczas uczenia się. To tacy specjaliści będą mieli znacznie więcej możliwości, aby stać się liderami jutra.