Matematyka - szczegółowy program zajęć
FERMAT (dla dzieci w wieku 4-6 lat)
ROK 1 - ZAKRES PROGRAMU:
- Zadania logiczne
- Czy między liczbami są liczby?
- Liczby naturalne – działania w zakresie 1 - 10, pojęcia mniej, więcej, równo, x razy więcej / mniej, o x więcej/mniej, szacowanie wielkości i ilości, ciągi liczb, liczby parzyste i nieparzyste
- Ułamki zwykłe – nazywanie ułamków
- Zbiory - podobieństwa i różnice, części wspólne, zbiory łączne, rozłączne
- Nierówności liczbowe
- Obserwowanie i tworzenie wzorów, szlaczków i ciągów, segregowanie przedmiotów
- Geometria – podstawowe figury geometryczne i ich cechy, porównania figur, pojęcie symetrii
- Zadania logiczne – wnioskowanie z podanych danych
- Tworzenie diagramów jako sposobu ilustrowania problemów matematycznych
- Wstęp do kombinatoryki - tworzenie maksymalnej liczby kombinacji z podanych kolorów/ liczb itd. Użycie różnych miar i badanie relacji między przedmiotami w przestrzeni
ROK 2 - ZAKRES PROGRAMU:
- Rozwiązywanie problemów logicznych przy użyciu różnych metod i ilustracji
- stosowanie różnych strategii logicznych
- Geometria - kontynuacja, pole figur, figury trójwymiarowe
- Operacje na liczbach naturalnych - dodawanie, odejmowanie, porównywanie liczb
- Liczby ujemne
- Ułamki zwykłe - kontynuacja
- Wzory powtarzalne i wzory rosnące
- Kolejność zdarzeń, czas
- Operacje na pieniądzach
- Analiza danych (badania, ankiety, analiza wyników, graficzne ilustracje wyników) i przewidywanie wyników na podstawie dostępnych informacji oraz prawdopodobieństwo
- Kombinatoryka – kontynuacja
PASCAL (dla dzieci w wieku 7-8 lat)
ROK 1 - ZAKRES PROGRAMU:
- Czy między liczbami są liczby?
- Zadania na myślenie logiczne i proste działania na liczbach naturalnych
- Figury geometryczne - porównania figur geometrycznych oraz tworzenie figur przy użyciu innych figur geometrycznych, zagadnienie symetrii, powierzchnia, obwód
- Liczby pierwsze, Wielkie liczby , Liczby trójkątne i kwadratowe, Ciągi
- Ułamki zwykłe – nazywanie i porównywanie ułamków
- Iteracje
- Parzystość
- Zbiory – zbiory łączne i rozłączne, szukanie części wspólnej
- Nierówności liczbowe
- Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa – pojęcie szansy zdarzenia
- Kombinatoryka (tworzenie maksymalnej liczby kombinacji z podanych kolorów/ liczb itd., dowody)
- Tworzenie planów pomieszczeń (użycie różnych miar i badanie relacji między przedmiotami)
ROK 2 - ZAKRES PROGRAMU:
- Rozwiązywanie problemów logicznych przy użyciu różnych metod i ilustracji – stosowanie różnych strategii logicznych
- Geometria – wielokąty, przyległość figur, figury 3D, pole, obwód, objętość, kąty, transformacje figur (rotacje, przesunięcia itd.), ćwiczenia wyobraźni przestrzennej
- Wstęp do programowania
- Algebra, liczby naturalne, liczby ujemne, mnożenie, dzielenie
- Ułamki zwykłe – dodawanie ułamków
- Nieskończoność
- Kolejność zdarzeń i operacji matematycznych, czas
- Analiza danych (badania, ankiety, analiza wyników, graficzne ilustracje wyników, pojęcia średniej, mediany) i przewidywanie wyników na podstawie dostępnych informacji, prawdopodobieństwo
- Operacje na pieniądzach
- Kombinatoryka – kontynuacja
PITAGORAS (dla dzieci w wieku 9-10 lat)
ROK 1 - ZAKRES PROGRAMU:
- Zadania logiczne
- Ułamki zwykłe – nazywanie, porównywanie, tożsamości ułamkowe, czyli różne sposoby przedstawiania tego samego ułamka
- Ciągi liczbowe, obserwowanie reguły, kontynuowanie
- Nieskończoność – pojęcie nieskończoności, porównywanie liczebności zbiorów
- Sumy – sumy wieloskładnikowe, układanie działań spełniających zadany warunek
- Potęgi 2
- „Kształty” liczb
- Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, określenie i porównywanie szansy zajścia zdarzenia.
- Geometria – porównanie kształtów figur . Trójkąt – boki, kąty, powierzchnia.
- Wielokąty - cechy charakterystyczne
ROK 2 - ZAKRES PROGRAMU:
- Rozwiązywanie problemów logicznych przy użyciu różnych metod i ilustracji – stosowanie różnych strategii logicznych
- Programowanie
- Ułamki zwykłe – kontynuacja, ułamki dziesiętne
- Ciągi i ich sumy czyli szeregi
- Parkietaż – pokrycie płaszczyzny wielokątami.
- Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, cz. II
- Zadania optymalizacyjne – szukanie minimum i maksimum
- Liczby całkowite, przekształcenia na liczbach
- Działania na zbiorach
- Szacowanie
- Przekształcenia geometryczne figur
- Matematyczne origami
EULER (dla dzieci w wieku 11-12 lat)
ROK 1 - ZAKRES PROGRAMU:
- Zadania logiczne
- Teoria liczb – liczby pierwsze, własności liczb i ich konsekwencje
- Grafy – wierzchołki, krawędzie i drogi.
- Gry matematyczne
- Trójkąt Pascala i ukryte w nim wzory
- Metody mnożenia – pałeczki Napiera i inne
- Zadania logiczne
- Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa – określanie ilości kombinacji i szansy ich wystąpienia
- Potęgi 2
- Funkcje – pojęcie funkcji, wzory i wykresy funkcji
ROK 2 - ZAKRES PROGRAMU:
- Rozwiązywanie problemów logicznych przy użyciu różnych metod i ilustracji – stosowanie różnych strategii logicznych cz. II
- Wielokąty – pola powierzchni, kąty
- Arytmetyka modulo – działania, tożsamości na resztach z dzielenia
- Gry matematyczne cz. II
- Kryptografia czyli o kodowaniu
- Równania z niewiadomą, rozwiązywanie, opisywanie za ich pomocą konkretnej sytuacji.
- Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, prawdopodobieństwo ilustrowane graficznie cz. II
- Teoria gier - opracowywanie strategii wygrywającej
- Matematyczne origami
GAUSS (dla dzieci w wieku 13-14 lat)
ROK 1 - ZAKRES PROGRAMU:
- Zadania logiczne
- Teoria liczb – liczby pierwsze, własności liczb i ich konsekwencje
- Ciągi liczbowe, ciąg Fibonacciego
- Grafy – wierzchołki, krawędzie, drogi i zależności między nimi
- Twierdzenie Pitagorasa
- Teoria liczb – liczby pierwsze, cechy podzielności, własności liczb
- Matematyczne origami
- Wielokąty – pola figur, sposoby obliczania
- Metody mnożenia - pałeczki Napiera i inne
- Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa
- Funkcje – pojęcie funkcji, wzory i wykresy funkcji
ROK 2 - ZAKRES PROGRAMU:
- Rozwiązywanie problemów logicznych przy użyciu różnych metod i ilustracji – stosowanie różnych strategii logicznych cz. II
- Wielościany – powierzchnia i objętość
- Ułamki okresowe – własności, zamiana na ułamek zwykły
- Interesujące punkty trójkąta – (np. środek ciężkości), własności
- Równania liniowe i kwadratowe, rozwiązywanie, opisywanie nimi rzeczywistości
- Matematyczne origami
- Arytmetyka modulo – operacje na resztach z dzielenia
- Rachunek prawdopodobieństwa, określanie i porównywanie prawdopodobieństw, paradoksy.
- Podstawowe funkcje trygonometryczne, czym są, co opisują, zależności między nimi
- Liczby zespolone, czym są i po co są